Sunday 25 September 2011

Wanita Yang Bekerja Di Luar Rumah


Kaum wanita yang bekerja di luar rumah adalah merupakan satu kesalahan. Ini adalah kerana wanita tidak dapat disamakan dengan lelaki dalam semua tugasnya, tubuh wanita itu adlah lemah dan tidak memiliki kekuatan sebagaimana orang lelaki. Hal ini disebabkan beberapa sebab antaranya:-

1. Haid:
Haid yang datang secara rutin sepanjang masa menyebabkan dia harus berehat dan tidak patut dibebani dengan pekerjaan dan apa sahaja yang boleh mendatangkan bahaya sehinggalah darah haid keluar terus yang mengakibatkan dia jadi lemah.

2. Hamil:
Hamil memang sulit dan melemahkan tubuh wanita yang menyebabkan dia tidak sanggup bekerja.

3. Melahirakan dan Nifas:
Dalam dua peristiwa ini merupakan puncak penderitaan yang mengkhuatirkan. Akibat melahirkan, darah banyak keluar dari badan wanita sehingga menyebabkan wanita itu lemah oleh itu tidak patut bekerja.

4. Menyusui dan Mengasuh anak:
Menyusui anak yang dilahirkan menghabiskan masa dua tahun. Meberi makan dan menyusui dengan air susunya, menjagadan mendidiknya. Oleh kerana itu, tugas wanita adalah dirumah, mengurus dan mendidik anak0anak adalah tanggungjawabnya.

5. Tubuh wanita:
Kerana tubuh wanita mengandungi tugas hamil,melahirkan , menyusui dan mengasuh anak, maka sudah pasti jasmaninya berbeza dengan jasmani lelaki yang tidak menanggung tugas seperti wanita.

Ringkasan:
Sesungguhnya jasmani wanita yang haid, hamil, melahirkan, nias, menyusui anak , maka tidak memiliki masa , kekuatan,dan keupayaan untuk menyamai pekerjaan lelaki. Sekalipun dia bekerja hanyan sekadar kemampuannya sahaja.

No comments:

Post a Comment