Saturday 24 September 2011

Bersolek (tabarruj) #3 dalil-dalil tentang haramnya bersolek

Al-Qoran dan Al-hadis keduanya merupakan sumber pokok untuk menentukan hukum syar'. Didalam Al-Quran dan Al-Hadis terdapat larangan dan haramnya bersolek dan disertai pula dengan ancaman SIKSA yang sangat PEDIH, ini adlah kerana terdapat banyak mafsadat dan bahayanya.
Antara dalil-dalilnya:

1. Firman Allah SWT dalam surah Al-Ahzab:
yang bermaksud: "Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkahlaku seperti orang-orang jahiliah".


Maksud ayat diatas adalah menganjurkan para wanita supaya tetap tinggal di rumah, tidak boleh keluar tanpa ada hajat yang penting, kerana yang demikian itu lebih selamat dab lebih terjamin (dari fitnah dan sebagainya
)



Sabda Rasullah s.a.w:
yang bermaksud: "Sesungguhnya wanita itu adalah aurat, maka bila dia keluar dari rumah maka syaitan sentiasa menunggu-nunggunya".  (Hadis Riwayat Tarmizi)


Secara khususnya surah Al-Ahzab ayat 33 ditujukan kepada para ister nabi Muhammad s.a.w, tetapi seara umunya dituju pula kepada semua kaum muslimat. Ini adalah kerana para isteri nabi ialah ibu semua orang mukmin, maka merekalah yang menjadi panduan dan contoh peribadi yang baik bagi kaum muslimat yang lainnya sepanjang masa.


Al-Quran berkata: "Walau pun ayat itu tertuju isteri-isteri nabi Muhammad s.a.w wanita-wanita lain juga termasuk di dalamnya walaupun tidak ada dalil serupa yang ditujukan kepada semua wanita. Maka dapatlah difahamkan bahawa betapa banyaknya peraturan-peraturan dalam islam yang memerintahkan agar kaum wanita hendaklah tetap tinggal di dalam rumah, dan tidak boleh keluar kecuali dalam keadaan darurat.


Dalam  sebuah kisah di ceritakan bahawa Siti Saudah isteri Rasuulah s.a.w telah ditanya oleh seseorang : "Mengapakah kamu tidak berhaji dan umrah seperti saudara-saudaramu?"
Maka berkatalah Siti Saudah : "Saya telah berhaji dan berumrah, kemudian Allah S.W.T telah memerintahkan supaya saya diam di rumah". Perawi hadis berkata: "Demi Allah dia(Siti Saudah) tidak pernah keluar dari pintu biliknya sehinggalah jenazahnya dikeluarkan


2.Dalil lain yang menunjukkan haramnnya bersolek terdapat dalam surah An-Nur ayat 31:
Yang Bermaksud " "....... dan jangan lah mereka memperlihatkan perhiasannya, kecuali apa yang biasa dilihat padanya".


Perhiasan terbahagi kepada 3 bahagian :
1. Pakaian yang indah-indah
2. Perhiasan (emasa,intan dan sebagainya)
3. Perhiasan yang dipakai oleh wanita untuk menghias muka, menghias bahagian-bahagian tubuh yang lain (kuku, jari, tapak tangan dan lain-lain) yang mana dalam zaman moden ini dikenali dengan nama "make up"



AL-Quthubi berkata : "Perhiasan itu ada dua, perhiasan semula jadi dan perhiasan buatan".

1.Perhiasan semula jadi adalah keantikkan wajah dan keindahan tubuh yang tercipta sejak manusia lahir.
2.Perhiasan buatan adalah barang-barang yang dipakai seperti pakaian dan perhiasan-perhiasan lainnya...
Ini semua termasuk dalam firman Allah S.W.T yang bermaksud :
"Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasannya".
(suran An-Nur ayat 31)

No comments:

Post a Comment