Saturday 24 September 2011

Bersolek (tabarruj) #2 hukum bersolek

HUKUM BERSOLEK


Bersolek hukumnya haram menurut Al-Quran, hadis dan ijmal para ulamak ini adalah kerana keseluruhan anggota tubuh wanita itu adalah aurat. Orang yang bukan muhrimnya sedikit pn tidak boleh melihat rambut, tubuh, perhiasan mahu pun baju dalamnya.


Adapun mendedahkan tubuh,rambut, bersolek, mempamerkan kecantikkan dan perhiasan yang kebanyakkannya dilakukan oleh wanita hari ini tidak lain hanyalah membuat maksiat. Ini adalah disebabkan kebodohan wanita itu sendiri dengan meniru pakaian orang-orang kafir yang mana akhirnya menimbulkan fitnah.


Apabila seorang wanita itu keluar dengan memperlihatkan kepalanya (tanpa bertudung), memperlihatkan tengkuknya, dadanya serta mendedahkan betisnya adalah dia itu termasukdalam KEMUNGKARAN BESAR yang menyimpang dari ketentuan syara'.


Dan wanita wanita yang keluar dengan pakaian yang memperlihatkan bahagian bahagian yang merangsangkan atau memakai baju yang nipis yang dapat melihat terus auratnya, maka kesemua itu adalah tergolong dalam bersolek yang DIHARAMKAN oleh Allah dan Rasulnya.


Dosa-dosa besar yang sering dilakukan oleh wanita-wanita hari ini ialah keluarnya mereka dari rumah dengan berhias dengan bermacam-macam perhiasan, memakai wangi-wangian, memperlihatkan bahagian yang mengghairahkan serta bercampuran dengan lelaki. Kesemua ini adlah menjadi KEMURKAAN ALLAH dan akan membawanya kepada SIKSAAN ALLAH YANG SANGAT PEDIH.







No comments:

Post a Comment